UPDATE EHBCO-BELEID

Vanaf september 2021 passen we ons beleid rond Eerste Hulp bij Circus Ongevallen aan. Dat doen we op basis van nieuwe inzichten in de medische wereld. Ontdek wat er juist verandert en waarom.   

1. Zonder ontsteking geen herstel

Bij een blessure ontstaat er quasi meteen een ontstekingsreactie, een belangrijke eerste fase van het herstelproces. Zo’n inflammatie of ontsteking zorgt ervoor dat het lichaam de juiste hoeveelheid cellen, groeihormonen en andere bouwstoffen naar de plaats van de blessure stuurt. Als we deze indijken met behulp van medicatie of ijs, verstoren we het natuurlijke verloop van het herstel.

2. Minder ijs

IJs is een veelgebruikte manier om een ontsteking in te dijken. Maar het is niet zo onschuldig als het lijkt. Zo verstoort het de ontsteking en daarmee het natuurlijke herstelproces omdat het voor een vernauwing van de bloedvaten zorgt. Dat vermindert de doorbloeding op de plek van de blessure waardoor het voor de bouwstoffen die het herstel in goede banen leiden nog moeilijker wordt om ter plaatse te geraken. Bij een ontsteking is het immers nét de bedoeling dat de bloedvaten meer van die bouwstoffen doorlaten.

 

Daarnaast zorgt ijs ervoor dat het lichaam minder lokale groeifactoren vrijgeeft. Die reguleren het verdere verloop van het herstel. Verder kan je met ijs geen zwelling voorkomen. Ze komt gewoon later en blijft langer hangen. Tot slot heeft ijs een negatieve invloed op de werking van de zenuwen als de training meteen daarna weer hervat wordt. Het verdooft de zenuwen waardoor je je lichaam minder gedetailleerd kan aanvoelen. Dat kan de bestaande blessure negatief beïnvloeden of de kans op een nieuwe blessure doen toenemen.  

3. PEACE & LOVE

Ok, wat gaan jullie dan wel doen? Op vlak van EHBCO gaan we voluit voor PEACE & LOVE. Dat acroniem werd in januari 2020 geïntroduceerd in de medische wereld en focust niet alleen op eerste hulpverlening maar kijkt ook verder, richting herstel.

 

PEACE & LOVE staat voor

  • PROTECTION: voorkom verdere verwonding van het ledemaat, blijf rustig in beweging. Voer enkel pijnvrije bewegingen uit.

  • ELEVATION: plaats het gekwetste ledemaat boven harthoogte, of toch zo hoog mogelijk. Zo voorkom je dat de zwaartekracht de zwelling vergroot.

  • AVOID ANTI-INFLAMMATORIES: vermijd onstekingsremmers en ijs.

  • COMPRESSION: zorg voor lichte druk rondom het ledemaat. Dat beschermt, dempt de pijn en remt de zwelling af. Let erop dat de bloedtoevoer niet wordt afgesnoerd.

  • EDUCATION: stel het slachtoffer gerust door de nodige informatie te geven – beperk je daarbij wel tot de informatie waar je zeker van bent. Inzicht in wat er aan de hand is, vermindert de intensiteit van het ‘alarmsignaal’ in de hersenen en bijgevolg dus ook de pijn.
     

EN
 

  • LOAD: door het lichaam, en dan vooral de plek van de blessure, pijnvrij te belasten en deze belasting langzaam op te bouwen - met de pijn als leidraad - stimuleer je het herstel en evolueer je terug naar een sterk, gezond en belastbaar weefsel.

  • OPTIMISM: met zelfvertrouwen en een positieve houding kom je ver. Wie optimistisch met een blessure omgaat, herstelt sneller.

  • VASCULARISATION: pijnvrije cardiovasculaire oefeningen zorgen voor een betere doorbloeding van het gekwetste lichaamsdeel, zodat het herstel vlotter verloopt. Bovendien zorgen ze ervoor dat je in conditie blijft tijdens het herstelproces.

  • EXERCISE: werk actief aan je herstel door in te zetten op mobiliteit, kracht en bewegingszin.

 

4. Allé, als het écht moet. Een klein beetje dan...

Als het echt nodig is om de pijn te verminderen kan je er alsnog voor kiezen om een minimale dosis ijs aan te brengen. Volg daarbij dit ritme: 5 minuten ijs – 20 minuten pauze – 5 minuten ijs. Weet dat er naast ijs ook andere manieren zijn om pijn te dempen, zoals bewuste ademhaling, compressie en inzicht in de situatie en de blessure. Deze brengen geen risico’s met zich mee en krijgen dus altijd de voorkeur.

5. Wanneer roepen jullie gespecialiseerde hulp in? 

Afhankelijke van de urgentie zullen onze trainers in onderstaande situaties medische hulp inroepen of je adviseren om aansluitend op de training een bezoek aan de huisarts te brengen.

  • Als de pijn niet beter is na de EHBCO

  • Bij een directe zwelling

  • Wanneer er een knap of krak is gehoord

  • Bij een duidelijke vorm- of standafwijking van het ledemaat.

  • Bij functieverlies, wanneer er niet meer op het ledemaat gesteund kan worden of het niet meer gebruikt kan worden

  • Bij een scherpe lokale pijn op het bot.

  • Bij bewustzijnsverlies.

  • Bij twijfel.